تفاوت اسب و اسبچه در چیست؟

۱۳۹۹/۵/۱۵

اسبچه چیست

اسبچه چیست؟

اسبچه ها یا پونی ها و اسب ها بیش از اینکه با یکدیگر تفاوت داشته باشند، شبیه هستند.
برخی فکر می کنند که پونی ها کره اسب هستند که البته این تصور غلط است. پونی ها یا اسبچه ها با وجود اینکه تمام عمر خود را کوچک می مانند ولی خیلی سریع تر از اسب ها بالغ می شوند.
اسب ها و اسبچه ها هر دو از یک گونه هستند که به آن ها (Equus caballus) می گویند. کره های اسبچه کوچک هستند و پس از بلوغ هم اندازه والدین خود خواهند شد.
رشد اسب ها آهسته تر است و حتی برخی تا سن شش یا هفت سالگی به بلوغ کامل نمی رسند.

اندازه
قابل مشاهده ترین تفاوت بین اسب و اسبچه، اندازه آن هاست. در بیشتر موارد اسبی که اندازه آن کمتر از ۱۴۷ سانتی متر باشد، اسبچه محسوب می شود.
البته تمایز از لحاظ اندازه در کشور های مختلف متفاوت است. برخی اسب ها از لحاظ رفتار و فیزیولوژی اسبچه مانند هستند و البته برخی اسبچه ها نیز رفتاری شبیه به اسب ها دارند.
این استانداردهای اندازه گذاری به اسب های کوچک و اسبچه ها و همچنین سوارکاران آنها کمک می کند تا در نمایش اسب ها این حیوانات در مقابل حیوانات بزرگ جثه ای که ممکن است بزرگی آنها برتری برایشان به همراه داشته باشد، قرار نگیریند.
همچنین سواری دادن بچه های کوچک با اسبچه ها در رینگ یا زمینی که اسب هایی با جثه های بزرگتر وجود دارد خطرناک می باشد و اصلا کار درستی نیست.

ویژگی های اسبچه ها
برخی تفاوت های بین اسبها و اسبچه ها به راحتی اندازه شان قابل تشخیص نیستند. اسب ها و اسبچه ها از نظر خلق و خو بسیار با یکدیگر متفاوتند. اسبچه ها از اسب های بزرگ، باهوش ترند و تحمل بیشتری دارند.
اسبچه ها می توانند بسیار زیرک باشند به همین دلیل است که راحتتر می توان یک اسب آرام و نجیب برای بچه ها پیدا کرد تا یک اسبچه.
اسبچه ها در از زیر کار در رفتن و تحمل عواقبش بسیار ماهر هستند.
اسب ها اما آرام تر هستند،‌ و اغلب هر چه اسب از لحاظ جثه بزرگتر باشد رام تر و مطیع تر خواهد بود. البته این موضوع بیشتر بستگی به این دارد که این گونه از اسب برای چه منظوری پرورش داده شده است.
پونی ها با توجه به اندازه شان بسیار قوی هستند آنها می توانند بارهای سنگینی را با قدرت بیشتری از اسب ها حمل کنند. آنها سرسخت تر از اسبها هستند و می توانند در محدوده های بیشتر دمایی مقاومت کنند.
موهای بدن آنها در طول فصول سرد ضخیم تر می شود و اغلب تا گرم ترین روزهای سال این موها نمی ریزند. موهای ضخیم اسبچه ها به محض کوتاه شدن روز دوباره شروع به رشد کردن می کنند.
یال و دم پونی ها نیز ضخیم تر و سم هایشان سفت تر است. آنها از لحاظ بدنی نسبت به اسب ها استخوان بندی درشت تر و پاهای کوتاه تری دارند.

تغذیه و گوارش
اسبچه ها می توانند از علفزاری که در آن یک اسب گرسنگی خواهد کشید مقدار زیادی مواد غذایی دریافت کنند.
در حقیقت بیش از حد غذا دادن به یک اسبچه خیلی راحت اتفاق می افتد که همین باعث می شود تا اسبچه ها بیشتر از اسبها دچار از پاافتادن و لنگش (laminitis) شوند.
تغذیه اسبچه ها یک مقوله کاملا جدا از تغذیه اسبهاست. در حالیکه برخی اسب ها به ندرت وزن اضافه می کنند اسبچه ها فقط با نگاه کردن به علف های آنطرف حصار دچار اضافه وزن می شوند. اسبچه ای که در افزایش وزن دچار مشکل باشد بسیار کمیاب است و احتمالا این رفتار نشانه یک مشکل در سلامتی اسبچه می باشد.

اسبچه ها اغلب بیشتر از اسب ها عمر می کنند و برای آنها بالای ۳۰ سال سن داشتن عجیب نیست. اکثر گونه های اسبی که رکورد مسن ترین اسب جهان را دارند، اسبچه هستند. خیلی از اسبچه ها حتی تا اواخر بیست سالگی شان برای سوارکاری استفاده می شوند.

..